Какво трябва да знам, като нов клиент на Софийска вода
Сметки и плащания
• Какви са начините за плащане на сметка?
„Софийска вода“ предлага множество начини за плащане чрез банков превод, безкасово плащане, плащане през мобилни устройства, директно плащане през индивидуалните клиентски профили в приложението „Моята вода“ както и плащания в брой в Центровете за обслужване на клиенти на дружеството, Български пощи, Данка ДСК, касите на Easy Pay, Fast Pay и терминалите на CashTerminal.
Всички начини на плащане.
• Как и къде мога да информирам за промяна на броя на ползвателите на вода, ако използвам вода на база, а не се отчитам на индивидуален водомер?
Броят ползватели на вода се определят от информацията от домовата книга на етажната собственост или информацията подадена в „Софийска вода“. Базата е 6 м3 на човек в топлофицирано жилище и 5 м3 в нетоплофицирано. В случай на липса на индивидуален водомер в имота или при изтекла метрологична годност на уредите, имотът преминава на отчитане на база ползватели/живущи.
• В какви случаи трябва да издам служебна бележка за наличие или липса на задължения?
“Софийска вода” издава служебни бележки, с които да удостоверяват платените или дължимите суми към дружеството, които могат да послужат пред различни институции, при покупко-продажба, при съдебни казуси и т.н. Услугата са заявява от титуляря на партидата или собственика на имота и има такса за издаване.
• Мога ли да погасявам натрупани задължения на разсрочено плащане?
„Софийска вода” предлага възможност за разсрочено плащане на дължимите суми за вода в центровете за обслужване на клиенти или на упълномощени теренни специалисти от екипите „Преговори с клиенти”, след сключване на споразумение.
• Ако бъде установена грешка и са ми начислени количества вода, които не съм използвал, възможно ли е префактуриране?
В случай на установена грешка в сумата в издадената фактура за вода, надвзетата сума може да се получи на касата в център за обслужване на клиенти или ще бъде приспадната от сумата в следващата фактура.
Общи нужди и приходен водомер
• Как се измерват изразходваните общи нужди?
„Общите нужди“, както потребителите наричат общото потребление в една етажната собственост, се разпределят пропорционално между всички собственици на имоти. Формулата, която е заложена в нормативната уредба на България. Повече за разпределението на „Общите нужди“.
• Каква е разликата между приходен и индивидуален водомер?
Приходният водомер е собственост на „Софийска вода“ чрез него се измерват количествата вода, подадени към етажната собственост. Индивидуалните водомери са притежание на собственика на имота и негово задължение е подмяната им при повреда или изтекла метрологична годност на уреда, според нормативната уредба в страната. Разликата между количествата вода, преминали през приходния водомер и сборът от количествата на показанията на индивидуалните водомери се нарича „Общи нужди“.
• На какво се дължи разликата между отчетеното количество вода на общия водомер и индивидуалните водомери?
Разликата в отчетеното количество вода на общия водомер и индивидуалните водомери е използването на вода в общите части на сградада/входа, например за почистване.
Най честите причини за по-голяма разлика в отчетеното количество вода на общия водомер и индивидуалните водомери са:
Неосигурен достъп за отчет на водомера, в някои и/или всички отделни имоти в сградата;
Остарели или неработещи индивидуални водомери, които не отчитат вярно;
В имота живеят по-голям брой хора от заявените, които се отчитат на база;
Възможни течове във вътрешната сградната инсталация, собственост на клиентите;
Ползване на много вода в общи помещения (чешми, поливни системи и др.), за отчитането на която няма монтирани индивидуални водомери и съответно открити партиди;
Грешно подаден самоотчет от собствениците на имоти;
Повреден общ водомер – при съмнение за неправилно отчитане на общия водомер, потребителите имат право да заявят той да се тества, като поемат разходите в случай, че теста констатира, че водомера е изправен.
• Как да изчисля моя дял от общото потребление?
„Общите нужди“ се разпределят пропорционално между всички имоти, спрямо тяхното индивидуално потребление на вода. Или колкото повече вода е отчетена в един имот, толкова по-голям дял от общите нужди се прибавят към сметката. Това разпределение се извършва веднъж на три месеца при реален отчет от проверител на водомери. „Общите нужди“ също се отразяват във фактурата веднъж на три месеца.
• Какво представлява комисията за висок процент общо потребление? Какви са необходимите документи, които трябва да бъдат предоставени и заплаща ли се тази услуга?
Ако във Вашия блок (етажна собственост) има над 20% разлика между отчетеното по приходния и по индивидуалните водомери и се затруднявате да откриете причината за това, упълномощен представител на етажната собственост може да заяви създаване на комисия за установяване на причините за тази разлика. Услугата е платена. Повече за услугата.
Смяна на партида
• В кои случаи се налага промяна на титуляр на партида?
При закупуване, унаследяване или наемане на жилище е необходимо да се промени титуляря на партидата за вода. Процедурата може да бъде заявена онлайн или с посещение на Център за обслужване на клиенти на "Софийска вода".
• Какви документи са ми необходими за това?
Задължително при смяна на титуляр на партида е необходимо представянето на нотариален акт на имота, при унаследяване и удостоверение за наследници или договор за наем и съсобственост. В различните случай се налага и подаването на заявления по образец, за които можете да се запознаете на страницата ни.
• Има ли някакъв задължителен срок, в който трябва да го направя?
Срокът за промяна на титуляр на партида е 30 календарни дни след смяна на собствеността.
Изключение правят случаите, при които старият собственик / ползвател е починал, като срокът за безплатна смяна на титуляр на партида е 60 дни.
• Мога ли да сменя титуляря онлайн или това е възможно само на място, в центровете за обслужване на клиенти?
Промяна на титуляр на партида може да се направи изцяло онлайн на страницата ни. В тези случай се попълват посочените на страницата полета без да е необходимо изпращане на сканирани копия от нотариален акт на имота.
• Услугата заплаща ли се?
Услугата е безплатна в установения 30 дневен срок (Изключение правят случаите, при които старият собственик / ползвател е починал, като срокът за безплатна смяна на титуляр на партида е 60 дни.), след което се дължи сума за промяната.
Самоотчет; монтиране и пломбиране на водомери
• Как мога да подам самоотчет и каква е необходимата информация, която трябва да предоставя?
Самоотчет на индивидуалните водомери може да подадете след предварителна регистрация в сайта: https://www.sofiyskavoda.bg/registration
През мобилното приложение „Моята вода“, налично в Google Play или в App Store
През имейл формата ни на сайта.
На безплатен телефонен номер 0800 121 21
• За да бъде изправен водомерът, задължително ли трябва да бъде пломбиран той?
„Софийска вода“ приема показания единствено от изправни водомери, в метрологичен срок на годност със здрава пластмасова пломба. Метрологичната годност на индивидуалните водомери е 10 години, според нормативните изисквания в страната.
• „Софийска вода“ извършва ли пломбиране на водомери?
Индивидуалните водомери, монтирани на водопроводните инсталации в сградите, е необходимо да бъдат пломбирани с пластмасова пломба.
Пластмасовата пломба се поставя на входящата връзка на водомера с вътрешната инсталация. Тя гарантира правилното използване на уреда и отчитане на потреблението на вода по показанията на водомера. „Софийска вода” поставя пломбата след заявка от клиента, в уговорен с него ден и час. Услугата се изпълнява, само ако водомерите отговарят на необходимите нормативни, технически и метрологични изисквания. Услугата е платена.
• Какво да направя, ако при ремонт е нарушена цялостта на (се счупи) пломбата на водомера?
При авария или счупване на пластмасовата пломба на водомера е необходимо собственикът на имота трябва да информира "Софийска вода" на безплатен номер 0800 121 21 или на имейл формата ни, за да насрочим час за подмяна на пломбата.
• Има ли гаранционен срок при поставяне на водомер?
Индивидуалните водомери имат 10 годишен срок на годност, според нормативната наредба в страната. При повреда или изтичане на законния срок е необходимо измервателните уреди да бъдат
• Как и къде мога да заявя услугата?
Можете да заявите подмяна на водомер на безплатен номер 0800 121 21, през имейл формата ни на сайта, в Център за обслужване на клиенти на „Софийска вода“
Услугата може да се заяви и онлайн, след създадена предварителна регистрация.
Повече за водомерните ни услуги.
Индивидуалните водомери са собственост на притежателя на имота и смяната им е за негова сметка.
Водомери с дистанционно отчитане
• Какви са предимствата на този тип водомери?
„Софийска вода” предлага доставка и монтаж на водомери с модули за дистанционно отчитане. Услугата се предлага, както за цели сгради или етажни собствености за ново и старо строителство, така и за индивидуални клиенти.
Предимствата на водомерите с дистанционно отчитане са:
Генериране и предаване на отчети на водомерите от разстояние, чрез безжична комуникационна мрежа;
Редовно отчитане на водомери, които се намират на трудно достъпни места;
Съставяне на фактурите ежемесечно, на база актуална информация за консумацията;
Бързо и прецизно отчитане, независимо от броя на измервателните уреди;
Проследяване на консумацията през различни часови диапазони, което дава възможност при аномалии в потреблението, да се установи наличие на теч в имота или сградната инсталация;
Възможност за проверка на потреблението в реално време;
Отчитането на водомерите от проверител се осъществява само веднъж в годината, каквито са законовите изисквания;
Опростена административна процедура при откриване на партиди.
Според нормативната наредба в страната, всички водомери за топла вода трябва задължително да са снабдени с модул за дистанционно отчитане до 2025 година.
https://www.sofiyskavoda.bg/uslugi/vodomeri/montazh-na-vodomeri-s-distancionno-otchitane
• Как се приемат данните?
За да се приемат данните от дистанционните водомери е необходима предварителна регистрация. След регистрация на сайта, в клиентския си профил, всеки може да проследява ежедневното си потребление на вода.
• Мога ли в реално време да проследявам количеството консумирана вода?
Софтуерът на водомерите с дистанционно отчитане генерира данни за потреблението на вода през 6 часа в графичен вид. Има функционалности за показване на графики, дневно, месечно, годишно общо потребление, местоположение на водомера, данни за клиента и други.
• Нужно ли е въпреки дистанционното отчитане да се осигурява достъп на проверител?
Независимо от дистанционно отчитане на консумацията по водомерите, е необходимо веднъж годишно да се осигурява достъп на длъжностно лице „Софийска вода“ АД до помещенията, в които са монтирани водомерите.
• Услугата „монтаж на водомери с дистанционно отчитане“ има ли гаранция?
"Софийска вода" е единствената компания, която предлага услугата монтаж на водомери с модули за дистанционно отчитане придружена със Застраховка Обща гражданска отговорност. В случай че монтажът на водомери причини имуществени вреди, клиентите ще бъдат обезщетени по надлежния законов ред”. След изтичане срока на гаранцията, отстраняването на повредата е платена услуга.
• Мога ли да заплатя услугата на разсрочено плащане?
Софийска вода предлага на своите клиенти възможност за разсрочено плащане на услугата Монтаж на водомери с дистанционно отчитане без оскъпяване. Всеки клиент, който няма просрочени задължения през последната 1 година, може да се възползва от разсрочено плащане до 12 месеца. Първоначалната вноска, която трябва да заплати е 100 лв. за водомер или модул.