„Софийска вода“ с рекордна инвестиционна програма и дигитални иновации през 2022 г.

През тази година е планиран най-големият размер инвестиции за последните 12 години


12.05.2022
  • През тази година е планиран най-големият размер инвестиции за последните 12 години
  • Качеството на водата и инвестициите във водопроводната мрежа остават основен приоритет 
  • Дружеството е пионер в редица дигитални услуги за клиентите си като отворено банкиране, а течове по мрежата ще се откриват и със сателитна технология


Над 51 млн. лева планира да инвестира „Софийска вода“, част от Веолия, в подобряване на ВиК инфраструктурата на столицата и надграждане на услугите за потребителите през 2022 г.. Това е най-големият размер инвестиции, които се правят в рамките на една календарна година за последните 12 години. За сравнение, през 2021 г. дружеството е инвестирало над 40 млн. лева, при планирани 38.9 млн. лева. 

През 2022 г. ВиК операторът е предвидил изграждането на над 40 км нови и рехабилитиране на съществуващи водопроводи и канализация. Сред тях по-мащабни проекти са реконструкцията на водопроводи в кварталите „Младост“ и „Люлин“, които ще гарантират надеждност на водоснабдяването за над 350 000 столичани. На довеждащия водопровод за ж.к. „Младост“ поетапно се подменят много проблемни участъци и инвестиционният проект е на стойност 1,1 милиона лева. Подменят се и 1,6 километра от довеждащия водопровод за резервоар „Модерно предградие“ на стойност 4 милиона лева, който водоснабдява Люлин.  

Голям проект за годината е развитието на географската информационна система (ГИС), която е “пътната карта“ за ВиК съоръженията в града. Интегрират се най-модерните решения и вече в реално време ще се предоставя бърза и точна информация при присъединяване към ВиК мрежата, при рехабилитационните дейности, за техническите отдели от Столична община и др. ГИС системата ще дава възможности и на потребителите само с един клик да подават сигнали и прецизно да обозначават местоположението си. 

„Дигитализацията остава приоритет за нас. Първо защото така можем в реално време да управляваме водоснабдителните системи по-качествено, ефективно и бързо. Второ – защото така предоставяме все повече модерни услуги и удобства. Близо 50% от потребителите ни използват дигитални услуги, а 200 хиляди използват електронни фактури. Тази година активно разширяваме дигиталните възможности и в много отношения сме първата ютилити компания в България, която внедрява иновации като отворено банкиране и други интерактивни услуги“, каза Васил Тренев, изпълнителен директор на „Софийска вода“, част от Веолия. 

Този месец „Софийска вода“, част от Веолия, въведе услугата pay-by-click, с която клиентите могат да платят задълженията си през профила си в интернет сайта и мобилното приложение, избирайки сами от коя банкова сметка да наредят директно плащането. А съвсем скоро ще се въведе още по-лесна и бърза възможност - услугата pay-by-link, с която клиентите ще могат да плащат сметката си директно през линк от електронната фактура, която получават по мейл. В момента се подготвят системите така, че да не се налага физическо присъствие и всяка услуга, за която клиентите идват в офисите, да може да се заяви и получи онлайн. 

През тази година се въвеждат и иновативни технологични решения за повишаване на ефективността на мрежата, която се следи с умни устройства. А основните водопроводи, които се намират извън населените места, вече се обследват с помощта на сателитни снимки и така се откриват скрити течове и се предотвратяват аварии. 

Дружеството представи и по-мащабните проекти, реализирани през 2021 г. 
•    През миналата година съответствието в качеството на водата е 99,22%, което е повече от изискваното по Наредба № 9 за големите водоснабдителни системи.
•    Рехабилитирани и изградени 41 километра водопроводи и 3,2 километра канали. 
•    С всички екологични нововъведения, оптимизация на когенерационния процес и с пуснатия в експлоатация нов метан танк дружеството е произвело 85 % от електроенергията, която е използвало за 2021 г.
•     С няколко иновативни технологични решения по международни изследователски проекти е постигнат дигитален контрол и по-добро качеството на питейната вода и съоръженията в канализацията. 
•    Дружеството стартира дългосрочна програма за подкрепа на страт-ъп екосистемата в България, в партньорство с Innovation starter accelerator. 
•    Заедно с Центъра за компетентност Clean&Circle към Биологическия институт на СУ е разработен метод за изследване на SARS - COV-2 в отпадъчни води, който е допълнителен индикатор за интензитета на пандемията. 
•    В края на годината София е на второ място за  Европа и на шесто място в света по Индекс за оптимизиране на водата (The 2021 Water Optimisation Index) на световно издание „Икономист“, изпреварвайки градове като Лондон,  Копенхаген и др. 

Още новини
Комисията за енергийно и водно регулиране одобри бизнес плана на “Софийска вода”

Комисията за енергийно и водно регулиране одобри бизнес плана на “Софийска вода”

Дружеството актуализира цените на услугите си от 1 октомври 2024

„Софийска вода“  представи резултати от кампанията си за проверка на случаи с високо общо потребление пред домоуправители

„Софийска вода“ представи резултати от кампанията си за проверка на случаи с високо общо потребление пред домоуправители

На работната среща бяха обсъдени и актуални въпроси в комуникацията между дружеството и представителите на етажната собственост

„Софийска вода“ организира среща с мениджъри на етажна собственост и домоуправители

„Софийска вода“ организира среща с мениджъри на етажна собственост и домоуправители

Срещата ще се състои на 26 септември от 14:00 часа в хотел „Експо“, зала “Панорама”

Центърът за клиенти на “Софийска вода” в ЦУМ преустановява дейност

Центърът за клиенти на “Софийска вода” в ЦУМ преустановява дейност

Два други обекта на водното дружество отварят врати и в събота