„Софийска вода“ с рекордна инвестиционна програма и дигитални иновации през 2022 г.

През тази година е планиран най-големият размер инвестиции за последните 12 години


12.05.2022
  • През тази година е планиран най-големият размер инвестиции за последните 12 години
  • Качеството на водата и инвестициите във водопроводната мрежа остават основен приоритет 
  • Дружеството е пионер в редица дигитални услуги за клиентите си като отворено банкиране, а течове по мрежата ще се откриват и със сателитна технология


Над 51 млн. лева планира да инвестира „Софийска вода“, част от Веолия, в подобряване на ВиК инфраструктурата на столицата и надграждане на услугите за потребителите през 2022 г.. Това е най-големият размер инвестиции, които се правят в рамките на една календарна година за последните 12 години. За сравнение, през 2021 г. дружеството е инвестирало над 40 млн. лева, при планирани 38.9 млн. лева. 

През 2022 г. ВиК операторът е предвидил изграждането на над 40 км нови и рехабилитиране на съществуващи водопроводи и канализация. Сред тях по-мащабни проекти са реконструкцията на водопроводи в кварталите „Младост“ и „Люлин“, които ще гарантират надеждност на водоснабдяването за над 350 000 столичани. На довеждащия водопровод за ж.к. „Младост“ поетапно се подменят много проблемни участъци и инвестиционният проект е на стойност 1,1 милиона лева. Подменят се и 1,6 километра от довеждащия водопровод за резервоар „Модерно предградие“ на стойност 4 милиона лева, който водоснабдява Люлин.  

Голям проект за годината е развитието на географската информационна система (ГИС), която е “пътната карта“ за ВиК съоръженията в града. Интегрират се най-модерните решения и вече в реално време ще се предоставя бърза и точна информация при присъединяване към ВиК мрежата, при рехабилитационните дейности, за техническите отдели от Столична община и др. ГИС системата ще дава възможности и на потребителите само с един клик да подават сигнали и прецизно да обозначават местоположението си. 

„Дигитализацията остава приоритет за нас. Първо защото така можем в реално време да управляваме водоснабдителните системи по-качествено, ефективно и бързо. Второ – защото така предоставяме все повече модерни услуги и удобства. Близо 50% от потребителите ни използват дигитални услуги, а 200 хиляди използват електронни фактури. Тази година активно разширяваме дигиталните възможности и в много отношения сме първата ютилити компания в България, която внедрява иновации като отворено банкиране и други интерактивни услуги“, каза Васил Тренев, изпълнителен директор на „Софийска вода“, част от Веолия. 

Този месец „Софийска вода“, част от Веолия, въведе услугата pay-by-click, с която клиентите могат да платят задълженията си през профила си в интернет сайта и мобилното приложение, избирайки сами от коя банкова сметка да наредят директно плащането. А съвсем скоро ще се въведе още по-лесна и бърза възможност - услугата pay-by-link, с която клиентите ще могат да плащат сметката си директно през линк от електронната фактура, която получават по мейл. В момента се подготвят системите така, че да не се налага физическо присъствие и всяка услуга, за която клиентите идват в офисите, да може да се заяви и получи онлайн. 

През тази година се въвеждат и иновативни технологични решения за повишаване на ефективността на мрежата, която се следи с умни устройства. А основните водопроводи, които се намират извън населените места, вече се обследват с помощта на сателитни снимки и така се откриват скрити течове и се предотвратяват аварии. 

Дружеството представи и по-мащабните проекти, реализирани през 2021 г. 
•    През миналата година съответствието в качеството на водата е 99,22%, което е повече от изискваното по Наредба № 9 за големите водоснабдителни системи.
•    Рехабилитирани и изградени 41 километра водопроводи и 3,2 километра канали. 
•    С всички екологични нововъведения, оптимизация на когенерационния процес и с пуснатия в експлоатация нов метан танк дружеството е произвело 85 % от електроенергията, която е използвало за 2021 г.
•     С няколко иновативни технологични решения по международни изследователски проекти е постигнат дигитален контрол и по-добро качеството на питейната вода и съоръженията в канализацията. 
•    Дружеството стартира дългосрочна програма за подкрепа на страт-ъп екосистемата в България, в партньорство с Innovation starter accelerator. 
•    Заедно с Центъра за компетентност Clean&Circle към Биологическия институт на СУ е разработен метод за изследване на SARS - COV-2 в отпадъчни води, който е допълнителен индикатор за интензитета на пандемията. 
•    В края на годината София е на второ място за  Европа и на шесто място в света по Индекс за оптимизиране на водата (The 2021 Water Optimisation Index) на световно издание „Икономист“, изпреварвайки градове като Лондон,  Копенхаген и др. 

Още новини
Отстраняване на аварии налага спиране на водоподаването в районите Панчарево и Витоша
“Софийска вода” ремонтира спешно участък от Десен слатински колектор

“Софийска вода” ремонтира спешно участък от Десен слатински колектор

Взимат се мерки за ограничаване на засегнат участък от река Новачица

Комисията за енергийно и водно регулиране одобри бизнес плана на “Софийска вода”

Комисията за енергийно и водно регулиране одобри бизнес плана на “Софийска вода”

Дружеството актуализира цените на услугите си от 1 октомври 2024

Центърът за клиенти на “Софийска вода” в ЦУМ преустановява дейност

Центърът за клиенти на “Софийска вода” в ЦУМ преустановява дейност

Два други обекта на водното дружество отварят врати и в събота